Thursday, August 6, 2009

MINGGU PENGHAYATAN ISLAM


Bismillahirrahmanirrahim,

Biro Agama dan Pendidikan IPSMB telah mengambil inisiatif untuk mengadakan Minggu Penghayatan Islam bagi pengisian rohani setiap pelajar di samping mewujudkan kerjasama di antara mereka. Program tahun 2009 ini adalah kesinambungan kepada program tahun 2007 yang julung-julung kali diadakan setelah 2008 yang turut berlalu dengan jayanya. Pertandingan- pertandingan yang akan dianjurkan ini menghendaki semua peserta mempersembahkan persembahan mereka mengikut syarat-syarat pertandingan yang telah ditetapkan oleh jawatankuasa pelaksana. Penganjuran Minggu Penghayatan Islam ini mencerminkan imej IPSMB sebagai sebuah institusi yang sentiasa aktif menganjuran aktiviti-aktiviti untuk manfaat warganya.



OBJEKTIF

1) Memupuk perpaduan, ukhwah dan jalinan kemesraan di antara pentadbir, pensyarah, pelajar dan semua warga IPSMB.

2) Melatih pelajar supaya memiliki kemahiran berpersatuan dan kemahiran mengendalikan sesuatu program.

3) Memperdalam dan memperluaskan ilmu pengetahuan di samping dapat mempelajari tentang agama Islam dengan lebih mendalam.

4) Mencungkil bakat-bakat para pelajar yang jarang atau tidak pernah ditonjolkan.


MATLAMAT

Melahirkan insan guru yang soleh dan solehah dengan mentaati segala perintah Allah dan Rasul demi mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat.


ANJURAN

Biro Agama dan Pendidikan dengan kerjasama Kelab Rakan Masjid IPGKSM



TENTATIF PROGRAM MPI


HARAPAN

1. Diharapkan agar program ini dapat berjalan dengan jayanya dari awal hingga ke akhir penutup.

2. Untuk menjayakan lagi program ini, komitmen daripada semua pihak amat diperlukan dengan memberikan respon yang positif terhadap setiap aktiviti yang dijalankan.

3. Penghayatan tentang kebudayaan dan kesenian Islam perlu dirasai oleh semua warga IPGKAM agar dapat dipraktikkan dalam kehidupan seharian.

4. Pihak institut dapat menambah aktiviti-aktiviti keagamaan untuk para pelajar.

5. Semoga program-program seperti ini dapat diteruskan pada masa-masa akan datang.


PENUTUP

Sesungguhnya Minggu Penghayatan Islam yang akan dianjurkan ini dapat memberi kesedaran kepada para pelajar agar mengekalkan seni Islam yang indah. Di samping itu, pengisian aktiviti-aktiviti yang akan diadakan dapat menerapkan nilai-nilai Islam dalam diri setiap pelajar.

Ilmu pengetahuan yang diperoleh juga dapat dipelajari dengan lebih mendalam melalui aktiviti seperti kuiz, tilawah Al-Quran, hafazan dan forum. Tayangan yang akan ditayangkan juga adalah bercirikan hiburan dengan cerita-cerita berunsur pengajaran di samping mendatangkan keinsafan kepada para pelajar.

Melalui program ini juga, kebolehan dan keterampilan pelajar dapat diserlahkan melalui penglibatan mereka dalam mengendalikan sesuatu program. Perkara ini amat penting bagi menampilkan citra guru yang unggul di samping memiliki daya tahan fizikal yang tinggi dari segi fizikal, jasmani, rohani dan perkembangan sosial.

Diharapkan juga agar program ini dapat menghimpunkan kesepaduan, keakraban dan kemesraan di kalangan para pelajar dengan pensyarah Jabatan Pendidikan Islam & Moral Institut Perguruan Sultan Mizan.

Di samping itu juga, ianya memberikan pendedahan kepada pelajar untuk menggunakan pengalaman yang sedia ada dengan pengalaman yang baru untuk proses pengajaran dan pembelajaran untuk masa akan datang. Dengan kerjasama daripada semua pihak, maka Minggu Penghayatan Islam ini dapat diadakan dengan berkesan dan lancar sepertimana yang dirancang dan ditetapkan.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP